söndag 27 september 2015

Sista stupröret

Mina vyer har vidgats sedan vi började bygga hus. Nu ser jag helt andra saker än förr när jag tittar på ett hus. Titta här på de roliga detaljerna ovanför hängrännan. Förr när jag promenerade kikade jag aldrig upp på fasaderna på samma sätt som nu.

Ändrade planer gjorde att denna lilla hängrännestump demonterades. Vi planerar att framöver skaffa en markis för att kunna sitta ute och njuta oavsett väderlek. För att få plats med markisen kan vi inte sätta stupröret enligt ursprungsplanen. Därför togs hängrännan ner.

En ny hängränna kapades till och ett hål för stupröret kom på plats.

Översvämningsskydd kom också på plats.

I bägge hörnen. Nu kan skyfallen få komma, vi är redo.

Här har vi resultatet. Stupröret på plats och även snörasskyddet. Till snörasskydden fick vi fel lås. Förvånade? Nej. Hasse har löst problemet genom att sätta på samma strips som monteras på lastbilarnas fram- respektive bakaxel. Håller det under lastbilarnas livslängd med alla påfrestningar borde det hålla på taket. Han är lite som Kajsa Varg, tager det han haver Hasse.

Fåglarnas matställe har utrustats med ett litet hus. Matarna är fyllda och vi är redo för vintern även om den gärna får dröja ett tag till.

Vad som händer nu då framöver på bygget? Ingenting. Nu kommer vi att ha helt byggledigt några veckor framöver. Det blir sköna strövtåg i naturen och andra härliga sysselsättningar innan vi tar itu med det sista inomhus.






2 kommentarer: