tisdag 19 juli 2016

Byggmusklerna återvänder

När vi påbörjade förberedelsearbetena med detta byggprojekt insåg jag att min fysiska form inte direkt låg på topp. Jag bar en regel i taget och kände mig både gammal och orkeslös. I söndags när vi började byggprojektet hade jag tvåhandsfattning på Gun. Idag upptäckte jag att spikningen skedde med en hand. Reglarna bars lätt två och två åt gången. Byggmusklerna är tillbaka! Härligt! Jag var dålig på att fota när vi byggde klart långväggen. Därav en avtäckt binge med takstolar som första bild. 

Detta är en tämligen normal takstol. Den behöver lite modifiering eftersom vi vill ha kinavipp även på denna byggnad.

Resultatet. Dessutom en liten del av min härliga bil.

Vi hann längre än vi vågade tro idag. Pinnen är uppsatt för att stötta första takstolen.

Hur får man då takstolar på plats utan en tuff maskin som vi hade förra gången? Denna gång är takstolarna förhållandevis lätta. Dessutom är vi listiga och har en viss erfarenhet av takstolar. Först petade vi upp takstolen på detta viset. Upp och ner. Funderade ett tag på att ha en inverterad takås...

Sedan schwungade vi till den. Klart!

Här ser man långväggen vi fixade till idag. Den ser enkel ut men har fler reglar och mer tankeverksamhet än man tror. Takstolen, längst till höger i bild. Morgondagen bjuder på ombyggnad av takstolar och mycket schwungade.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar