måndag 24 mars 2014

Avslut med förhinder




Äntligen skulle detta fönster bytas. Efter en del förvecklingar kom det öppningsbara sovrumsfönstret. Jag såg fram emot ett för mig stort avslut vad det gäller spikreglar. Någon hade vänt på siffrorna och därför skickades avin till fel mottagare. Den mottagaren var klok nog att komma till oss. Speditören ringdes och leveransdag avtalades. Han kom, tittade på vårt hus, vände och åkte. I hans värld var fönstret vitt och passade inte på vårat hus. Ja, på insidan är det vitt. Efter lite samtal fram och tillbaka plus att fönstret lämnats på fel ställe insåg chauffören att det fanns två sidor på fönstret varav den ena grön. 

Det visade sig att fönstret är transportskadat. Jaha. Alltså har vi fem nya veckors väntan på nytt fönster framför oss. Mitt avslut hoppade lika långt fram i tiden.

Här har vi resultatet av fönsterbytet. Vad skönt det ska bli att tejpa, dreva, plasta och regla klart.

Här är den utlovade bilden på taket där skorstenen kommer att sitta.

Här är en bild på det andra hålet.

Här har avloppshålen för handfaten i badrummet knackats fram.

Här satt ventilationsröret. Gör fel gör om. Kul förmiddag? Knappast. Först fönstret sedan det här.

Ett nytt rör sågades till och sattes ihop.

På plats i taket. Dessutom kom frigolitisarna på plats. Den som har hängt med i bloggen vet att vi fick felleverans av huset i somras när det kom. Vi hade gjort en hel del ändringar på konstruktionen från originalhuset. Misstagen rättades till. Nu kommer följdverkningar av det första felet. Ritningen av ventilationen stämmer inte överens med verkligheten vilket medför att vi inte har rätt saker för att få allt på plats. 

Jag har fått en del kritik från olika bloggläsare om att jag själv sällan syns på bild. Eftersom jag inte har hängt på trenden med selfies krävs en fotograf. Hasse grabbade tag i kameran när jag halvsatt och plastade tak.

Den första delen av dagen var motig. Avslutningen på dagen blev desto bättre. Det är härligt att plasta innertaket. Vi får genast en känsla av hur rymden i huset kommer att upplevas. Beslutet om ryggåstak i hela huset är helt rätt. Det ska bli kul att se ryggåsmötet. Ungdomarna sa samma sak när de kom in, ställde sig under plasten och tittade upp: "Jag känner mig kort." 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar