lördag 15 mars 2014

Lönnrum

För att få de här vita luftspaltsskivorna på plats får man inte vara någon osmidig heffaklump.

Här ser vi en ganska typisk vardagskväll på bygget. Leika har urtråkigt, Noah mixtrar med en cykel, Hasse bygger hus, jag håller mig ur bild tillsammans med Gun och sätter spikreglar.

Leika har länge varit sugen på att klättra både på stegen och upp på ställningen.

Hon tar sats.

-Kolla husse! Jag är näst högst upp hos matte på ställningen jag klarade det!

-Bra utsikt. Fast, oj, jag ska ner också...

Vår, eller husets första innervägg har blivit större. Hasse flyttade på larmet och blev genast uppringd av larmbolaget som undrade vad han sysslade med. Bra, det fungerar!

Vad händer här? Ett litet krypin med en liten bokhylla? En läshörna kanske?

En utegipsbit från i somras återanvänds. Jag satte en hel gipsskiva i somras och den täckte ett fönster som jag märkte ut. Lite osäker på exakt var fönsteröppningen skulle vara verkar jag ha varit. 



Jag har alltid fascinerats av lönnrum. Nu byggs ett sådant i huset. Eller, nja inte riktigt. 

Vid takmötet måste vi bygga till och isolera annars får vi kallras. Det vill vi inte ha. Det är både pilligt, tidsödande och krångligt att få till lönnrummet.

Snart är det klart.

Området kring halvmånefönstret har fixats till.

Mycket plastad drevning, polkagristejp och spikreglar senare är det klart.

Nu är långskeppet i det närmaste klart för takplast. Vi ska bara ta några hål i taket och komma på hur fläktsystemet ska byggas först.

El-Nisse har kikat förbi i veckan och dragit el för kaminen. Vi vill bygga klart väggen bakom kaminen innan vi bygger kaminen på plats. Troligtvis är det enklast att ta det i den ordningen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar