söndag 16 mars 2014

Hål i taket






Min morgon började i ottan. 7:00 var det samling för Noahs fotbollslag. Jag är ingen morgonmänniska eller idrottsälskare snarare är jag oerhört ointresserad av sport och blir mest irriterad av det. Hur kommer det sig då att Noah spelar fotboll? Tonårsrevolution? Nej, hans mamma såg till att han började spela som knatte och har sedan stöttat honom i fotbollskarriären. Noahs mamma = jag. Återigen har jag en ekvation som inte går att lösa men fungerar utmärkt. Hasse och jag planerade dagens bygge. Vi bestämde att han skulle göra klart lönnrummet. Jag skulle glesa klart mittskeppet. Det gjorde vi inte. Först satte vi eldosan på plats, glesade klart tejpade och satte hörnet.

Vi spånade = satte spånskivor på plats. Utanpå dessa sattes gipsskivor, fast det kortet ville inte överföras och kom inte med.

Hasse knackade hål i golvet. Det lilla röda tåten sitter fast i ett lock. Under locket finns ett rör.

Röret går under det östra husskeppet och mynnar ut i denna fula svanhals. Eld behöver syre och här kommer syre att färdas till elden i kaminen. Vi kommer att göra någonting mindre fult av denna svanhals. Jag trodde annars att det var ankungar som var fula.

Det bar sig inte bättre än att det röda locket lossnade och åkte ner i hålet. Familjens smalaste och längsta armar sitter på Noah. Matchen var slut och han ställde upp. Locket? Det ligger kvar. Undra om det kan börja röra på sig när vi eldar och täppa till lufttillförseln? Vi tänker inte ta reda på det utan istället se till att locket kommer upp.

Taket har utsatts för olika typer av nederbörder. Det har regnat, haglat, snöat och töat. Vi har inte sett en enda vattendroppe komma igenom taket sedan det blev helt klart. Med andra ord måste det vara tätt. Det är det inte längre. Krysset visat var vi ska borra hål för skorstenen.

Här borrar Hasse hål i taket.

Vi tog reda på var hålet hamnar på taket.

Mysak = My+Isak eldade. Till vänster om dem i bakgrunden syns Stora Tuna kyrka. Där de konfirmerades för snart ett år sedan.

Vissa moment på bygget ser vi fram emot. Andra gör vi bara för att de måste utföras. Idag har vi bara ägnat oss åt roliga moment. Jag har längtat efter att röja bort all denna isolering. 

Den och en hel del annat skräp stuvades undan idag.

Här har vi ett helt gäng sopor som ska få resa till Fågelmyra. Skönt!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar