lördag 14 februari 2015

Spackeltankar

Vi har lyft huset flera gånger. Vissa delar av huset har vi lyft oftare än andra då vi flyttat runt material. Chevan som syns i bakgrunden är en viktig länk i byggandet. Under den senaste veckan har det blivit både fågelmyravändor samt transport av diverse material. Dessutom mycket ommöblering på bygget av material.

Nu är de provisoriska hyllorna ett minne blott. De sista spånskivorna som fanns sitter på plats. Ett till gäng har hämtats hem för att vardagsrummet skall kunna färdigställas. Personalen på byggvaruhuset bara skakar på huvudet när Chevan dyker upp. För dem är det nämligen en gåta hur en konstruktör kan räkna så fel på ett bygge. Vi funderar inte längre över inkompetensen utan löser problemen som drabbar oss i form av felräkning. 

I huset har vi många olika typer av fönster. Detta fönster är det mest obetydliga av dem alla och mitt favoritfönster. Varför? Vet ej, det går inte att öppna, har ingen fantastisk utsikt och är dessutom litet. Nu är det klart med salning och foder.

Även det andra lilla fönstret i sovrummet är klart. Detta fönster är det tredje. De två första som levererades var trasiga.  Fönstret är öppningsbart. Snart kan vi ligga i sängen under det öppna fönstret och lyssna på ugglornas nattliga rop. Det blir härligt.

Spacklingen i klädkammaren fortskrider. Det är enormt mycket olika saker som jag har lärt mig under byggets gång. Spackel till exempel. Tidigare var spackel bara spackel. Nu är det enormt viktigt för mig att jag får rätt spackel. Jag vill ha två olika sorter när jag jobbar. Första hinken vi köpte var en billig sort. Sedan ramlade vi på en duktig försäljare som gav oss 40% på dyrt spackel "märkesspackel". Nu med facit i hand inser jag att det dyra blev det billiga. Det spacklet är drygt, vi kom ner i pris och det gick fortare att jobba med. Alltså lönade det sig i slutänden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar