söndag 29 december 2013

Den griniga gaveln

Idag ägnade vi oss åt utomhusarbete. Vi behöver bygga ställning inomhus för att enkelt kunna arbeta med taket. Lösningen blir att göra klart en gavel utvändigt och sedan flytta in ställningen. 

Vi började med att förbereda fönsterblecken. Här sättas silikonduttar i hålen som gjorts. 

Fönsterblecket fästes under fönstret. 

Nu har fönsterbleck och salning kommit på plats. 

Sedan satsade vi på att panela klart gavelspetsen. Vi har sett fram emot att panela klart gaveln, det jag hade glömt bort var att det är den griniga gaveln. I somras slet jag hårt när den skulle byggas. Gipset fick jag sätta dit två gånger, minst, innan det blev bra. Nu var det dags att panela. Det mättes fel. 

Sågades fel. Vi är oerhört trötta men entusiastiska. Jag vet inte om det var entusiasm, viljestyrka eller envishet som drev oss idag. Mörkret föll. En bygglampa monterades upp. Hungern kom. Ingen av oss ville avbryta för mat. Lösningen blev julskinkemacka och kaffe på stående fot. 

Vi gjorde om och rätt.

Till slut besegrade vi den griniga gavelspetsen. Skönt? Ja!







1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Jag har visserligen ingen egen erfarenhet av griniga gavelspetsar men jag förstår att det känns skönt att äntligen besegra den!!

    SvaraRadera