fredag 6 december 2013

4% talang och resten envishet

I
Det är fortfarande roligt att bygga hus. Vi försöker att balansera och hinna med lite sociala aktiviteter också. Lördagskvällen ägnade vi åt äkta frosseri i form av julbord. Inte dumt. För att komma till julbordet och därifrån åkte vi bandvagn. Hasse hade ägnat sig åt detta i överflöd när han gjorde lumpen. För mig var det premiär. Färden ner var bäst. Då fick jag sitta längst fram och fick en fin bild av ett upplyst Borlänge. En av nerfarterna heter Åkes dröm. Det var min bästis pappa Åke som tillsammans med en kompis startade hela anläggningen en gång i tiden. En kvalificerad gissning är att den nerfarten är uppkallad efter honom. Söndagen ägnade vi enligt planerna mestadels åt mys i soffan och filmer i mängder. Vi pallrade oss ner en sväng till bygget och träffade vår elektriker för att dra upp lite riktlinjer. I dessa gula rör kommer det att transporteras el till huset.
 
Vi har återigen haft en vecka när Hasse har haft sena arbetstider. Den här ställningen till elskåpet byggde han i måndags.
 
Dottern och jag flyttade x antal plankor. Någon hade placerat dem precis utmed väggen och då är det oerhört svårt att isolera väggen.
 
Sedan var det fritt fram att isolera. Här är första lagret 170 klart och första omgången 45x45 reglar på plats. Gun var på ett utmärkt humör och jag körde på så mycket det gick. Inte en enda spik behövde efterslås med hammare. Hon krånglade inte en enda gång, vi bara spikade på.
 
Här har vi även påbörjat det tredje och sista lagret med isolering.
 
Idag infriade elektrikern sina löften. Här är handsken! Sedan kan man fråga sig varför det heter handske... Det är i alla fall här vi kommer att få vår ström in i huset under byggtiden.
 
Här är elskåpet! Det andra löftet från elektrikern är infriat. För snart tre veckor sedan pratade jag med Borlänge energi om vår lilla dagvattenanläggning. Samtalet slutade med att han skulle åka ut och titta på det samma dag och sedan återkoppla till mig. Han sa inte när. Jag trodde i min enfald att detta skulle ske samma dag. Tänk vad jag är naiv. Sedan dess har vår grundgrävare varit förbi och kikat på eländet. Grundgrävaren blev upprörd och bekräftade att det inte var återställt vilket Borlänge energi påstod. Enligt grundgrävaren var vårt minsta problem att vägen skulle ta stryk. Inom ett år kommer vi att ha stopp i avloppet. Kul? Nej. Här har vi kostat på ett arbete som är utfört till vår belåtenhet och efter konstens alla regler. Sedan kommer det klåpare från Borlänge energi och förstör allt för oss. Det fanns ingen anledning för dem att gräva på vår tomt och vi hade uppskattat kommunikation. I somras upptäckte vi att det gick en elledning sex meter in på vår tomt där vi skulle placera vår carport. Vi fick klartecken på att få placera grunden över ledningen. Efter några samtal fram och tillbaka lovades vi papper på det efter semestrarna. Har det kommit? Nej. Det verkar som om Borlänge energi är ett företag som har för vana att ha lösa trådar. För mig känns det inte bra. Nu när det börjar dra ihop sig till att dra in el i huset tog Hasse kontakt med samme man som i somras. Mannen har nu lovat att fixa fram papper om att vi får bygga carporten över ledningen. Dessutom lovade han att ta itu med problemet angående vårt dagvattenavlopp. Den som lever får se.
 
Tidigare i veckan lyssnade jag på Gunde Svan. Han berättade vad som krävs för att bli världsmästare. Det är 4% talang och resten envishet. Där har vi receptet på vad som krävs för att bygga hus. Väldigt ofta får vi frågan om någon av oss är byggnadssnickare. Svaret är nej. Sedan får vi frågan om vi har byggt en villa tidigare. Svaret är nej. Då brukar de titta på oss väldigt fundersamma och undrar hur vi kan klara av att bygga en villa. Nu vet vi. 4% talang och resten envishet. Idag när jag hade kommit hem efter 11 mil i mindre bra väglag, sjönk jag ner i soffan och drack te. Det var varmt och skönt. Leika låg och småsnarkade skönt. Jag njöt av tillvaron. Hade inte någon större lust att gå ut i mörker och kyla för att snickra. Då tog jag fram envisheten och gav mig ett mål. Isolera klart ytterväggen vid tvättstugan. Det är en hel del slangar där och jag är lyckligt ovetande om vilken slang som är till vad. Faktiskt är det riktigt skönt att inte behöva veta.
 
Väggen blev klar.
 
Jag fyllde i lite isolering i ytterligare en vägg och gjorde även klar den här lilla väggsnutten. Huset består av 12 ytterväggar. Två av dessa är helt klara. Resterande har jag isolerat till mer än hälften och det känns riktigt bra.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar