lördag 15 februari 2014

Första knutarna


För mig blev det en snöplig sorti på förra byggveckan. Jag halkade ner i snorochfeberträsket. Där simmade jag omkring större delen av den här veckan. Hasse har jobbar på ensam på bygget och panelat klart framsidan.

Ersatt den temporära isoleringen med permanent vindavvisare.

Satt takfotsbrädor.

Nu är det klart för elektrikern att komma och sätta i belysning i takfoten på entrésidan. De sista två brädorna sätter vi dit när han har gjort sitt jobb.

Idag fick inte Leika ströva omkring fritt som hon är van vid. Hon löper och Vidars gamla töm kom till användning.

Under dagen kom snön och Leika behövde inte sitta tjudrad hela tiden. Lite lek i snön blev det.

Efter en veckas frånvaro var jag lite svårstartad. Jag tog till lite kvinnliglist och började byggdagen med att regla upp en av de kortaste ytterväggarna. På så sätt blev en hel vägg klar snabbt och bygglusten vaknade.

Den andra korta ytterväggen var nästan klar. Jag behövde bara kottla uppe och nere.

Ganska snart var ångan uppe och långväggens alla kottlingar fixade. Vad är det för gult som hänger där på gavelväggen?

Aha, Gun har bitit sig fast.

Det lilla glaspartiet såg ut så här i början av dagen.

Salat, fodrat och klart. Ja, nästan. Ett underbleck saknas. Det ska beställas och sättas på plats. En nöjd Hasse speglar sig i framgången.

Titta, första knutbrädorna på plats.

Här sätts knut nummer två på plats.

Mer än så här kan vi inte göra just nu åt framsidan. För att kunna sätta de två yttre knutarna måste takfotsbrädor komma på plats. Just nu finns inga färdigmålade. Mina målningsplaner grusades av förkylningen. Dessutom har min målarverkstad fungerat som bilverkstad under veckan. I kväll har det röjts där och snart kan jag måla igen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar