lördag 8 februari 2014

Muskloss

Många gånger är jag glad över att vi har haft expertis till hjälp när huset har ritats och konstruerats. Snö och hur den uppför sig på taket har jag inte ägnat särskilt mycket tankar. Jag har bara försäkrat mig om att taket inte kommer att rasa in när det blir blötsnö och tungt. För några år sedan rasade ett tak in mitt under en kaninutställning i Södermanland. En månad senare föddes många kaninungar men ingen människa visste vem som var pappa till vilken kull. Snön ligger kvar där mittskeppet möter sidoskeppen. De två yttre taken är snöfria sedan flera dagar. 

Just nu lägger sig snön över hängrännorna och droppar ner. Vi kommer att slippa detta i framtiden när snörasskydden sitter på plats.

Då kommer snön att hållas i schack, droppa ner i hängrännan, vidare ner i stuprören, ledas under jorden och ut längs åkerkanten. Ja, det vill säga när utloppen har återställts av ett visst företag... Jag hade aldrig tänkt så långt när det kommer till snö på taket. Skönt med experter som kan sitt jobb.

Jag har idag fått till ett avslut. De 15 plastbitarna som saknades till fönstren har klippts till och satts på plats.

Ja, ok, inte alla fönster. Det här liggande fönstret har jag inte fixar eftersom det ska bytas ut. Vi hade tur, det gick att byta ut mot ett öppningsbart. I sommar kommer vi att ligga i sängen under det öppna fönstret och lyssna på ugglorna och andra nattliga ljud. Jag har även satt fast mer spikläkt.

Hasse har tillverkat muskloss. Vi har musband runt hela huset för att hålla smågnagarna ute. Det fanns plats att ta sig in här mellan fönstren men inte nu. Musklossen sätter p.

På väggen mellan salningarna sattes spillvirke fast.

Sedan sattes fodret på plats.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar