lördag 28 juni 2014

Äntligen byggsemester

Leika var nog ganska nöjd med att få vila lite på bygget efter en skön springtur i regnet. Hon ägnade sig åt springandet och jag åt promenerandet. En lagom arbetsfördelning enligt min mening.

Egentligen gick Hasse på semester redan igår. Väckarklockan ringde tidigt i morse precis som en vanlig arbetsdag och för Hasses del var det sanningen. Han ställde upp och jobbade extra semestern till trots. Tack och lov slutade arbetsdagen under tidig eftermiddag. Vår byggsemester har därmed börjat. Här möts den viktiga köksväggen in. Det måttet är superdupernoga. Ett perfekt uppdrag åt Hasse som ÄLSKAR att mäta och är superdupernoga. 

Vi har satt pinnar i taket. Hammarband och syll på plats. Innan vi övergav bygget för att fira vår årsdag tittade Hasse på en ritning och fick kalla kårar. I verkligheten ligger köksväggen nästan i linje med tvättstugeväggen. På ritningen diffar de. Hasse fick någonting jagat i blicken och jag lovade att vi börjar morgondagen med att kontrollräkna och kontrollmäta. Det kommer vi inte att behöva. Jag kom på att köket inte är original utan omritat, ganska rejält och ritningen som Hasse tittade på är inte uppdaterad. Alltså har vi gjort rätt. Dock kommer det att bli intressant att se om Hasse går med på att regla upp köksväggen eller om han vill kontrollmäta. Vi har mätt x antal gånger och räknat dubbelt så många alltså 2x gånger. Nej, jag klagar inte. Jag är tacksam över att han är så noga. Gick vi efter mina mätningar skulle det lutande tornet i Pisa te sig rakt i jämförelse. Överhuvudtaget är jag glad och tacksam över att få dela min vardag med Hasse. Vi har aldrig tråkigt tillsammans och är sällan tysta våra samtalsämnen tar aldrig slut. Ofta hoppar vi mellan olika ämnen utan att tappa varandras trådar. I 11 år har vi känt varandra och idag fyller vi sex år. Jag är redo för sex år till.



1 kommentar: