tisdag 5 augusti 2014

Aska

Det kom gulaktig rök till oss från storbranden. Hettan och en önskan om att slippa andas in eländet gjorde att vi istället åkte iväg och köpte lite däck till Chevan. Hasse hade svarat på en annons och vi hamnade precis rätt. Killen med däcken hade en hel affär med tapeter och färg. Vi andades bara lite om husbygget. Genast fick killen dollartecken i ögonen och började prata om hur mycket rabatt vi skulle få av honom om vi kom tillbaka. På så sätt jobbade vi med husbygget även om vi inte var där fysiskt. En stilla undran har jag. Krävs det inga geografikunskaper alls för att arbeta inom media? Hur kan de säga att det brinner i Sala? 

Det har gnällts en hel del på smutsiga fönster runt omkring i dag. Folk har även gnällt över att de har fått skura utemöbler. Borde de inte istället vara glada över att de har fönster och utemöbler? Tänk på alla de som får fly från sina hem och inte vet om de har någonting att komma hem till igen. Mycket värre enligt min mening. Själv är jag en ganska lat och optimistisk person. Jag hoppas på ett skyfall när röken inte är över oss och att det regnet gör värsta grovjobbet åt mig. Rengöring avvaktar jag med då det säkert blir mer rök och askregn framöver.

Jag samlar regnvatten. Det blev helt svart och luktar aska. Tydligen skall aska vara ett bra gödningsmedel. Stämmer det borde växterna växa som aldrig förr. Tänk vilken tur att jag inte längre har något parasoll. Det hade nog inte varit särskilt vackert och luktfritt längre.

Vi stängde in oss på bygget och satte gips. Troligtvis är det krångligast att sätta gips i köket vilket vi redan har gjort och i tvättstugan som vi håller på med. Det är nämligen många hål som skall göras.

Förutom alla hål som måste göras växer väggarna. Då tar det alltid extra lång tid. Varje gipsskiva måste skäras av i ena änden och fasas av i andra änden. De skivor som sätts mot taket måste hela tiden mätas in. Vissa skivor gjorde vi två gånger då de blev fel första gången.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar