lördag 8 juni 2013

Hästsko = tur

Igår överträffade jag mig själv. Innan jag var vaken befann jag mig på tomten före klockan sex på morgonen för att prata grävning. Det visade sig att någon ärthjärna har grävt ner kablar för el och tele på vår tomt där vår carport med förråd ska bo. I min värld gräver man ner sådana kablar ganska nära en väg inte 6-7 meter ifrån vägen. Jag åkte till de som rår om ledningen och de kunde inte förklara varför man grävt ner dem just där. Helt klart är i alla fall att de måste flyttas på. Självklart anser jag att de som grävt ner kablarna bör flytta på dem utan att det ska behöva kosta oss ett nickel. Besked om detta kommer på måndag. Under tiden som jag var iväg och pratade med ledningsägarna avslutade grävis sitt dagsverke och har under arbetets gång grävt fram denna hästsko.
 Enligt gammal sed betyder det tur att hitta en hästsko. Vi beslöt genast att inte oroa oss över ledningar. Istället tog vi hand om hästskon och en gammal handsmidd spik. Ovanför ingången till huset kommer denna hästsko att få hänga inom en inte allt för avlägsen framtid.

Grävis frågade mig om det en gång hade stått ett hus på tomten. Han stötte nämligen på både gamla tegelstenar och en hel del glas. Jag hade inte en aning utan vände mig till min kunnige kärfar som är född och uppväxt på gården. Ganska snart stod vi och hängde över en karta som var ritad 1912 efter en annan karta som var ritad 1826-1827. Där hittade vi ett hus som har stått på vår tomt. Det är häftigt med historiens vingslag.

Just nu är det lördag och grävmaskinen står och vilar sig på tomten. Fortfarande lika vacker i mina ögon.
 
Vi har fått hemläxa över helgen. Uppgiften består i att grovutsätta huset och carporten. Det får bli morgondagens pyssel. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar