lördag 18 januari 2014

Eldning

Bygget har stått still under veckan. Vi har ägnat oss åt sjukdom. Tack och lov botbar sådan. Fler frigolithistorier har anlänt. Ingen av oss vet egentligen exakt hur man bygger ett hus, vi har lite aningar och idéer om hur det går till. Ibland använder vi uteslutningsmetoden och gissar. Oftast blir det rätt. När det gäller frigolithistorierna blev det fel. Problemet var att vi inte visste hur många som skulle sitta i varje fack. Vi räknade hur många som fanns och det räckte till ett per fack. Jag var inte riktigt nöjd. Någonstans hade jag sett eller hört att det skulle vara två. Tack och lov finns herr Faktabanken på Fiskarhedenvillan. Han vet allt om hur man bygger och vilka regler som gäller. Det han inte vet tar han reda på. I det här fallet visade det sig att vi behövde fler frigolithistorier. Nu har de alltså kommit och ska bara sättas fast på rätt ställen. Vad skönt att vi inte har satt dit för få och plastat in hela taket. Då hade vi fått ett mögelhus. Inte kul.

Termometern visade -13 grader när det var byggdags. Det jobbigaste och besvärligaste med bygget har inte varit allt jobb. Nej, det har varit sura kommentarer från sura människor. Kommentarerna har avtagit för att helt försvinna i takt med att huset har vuxit fram. Vi har lärt oss att borsta bort dem som man gör med snö eller någonting annat obehagligt man vill bli av med. En kommentar har dock bitit sig kvar: "Få se hur kul du tycker det blir att bygga i vinter när det blir kallt." Mitt svar blev att vi då sätter på värmen. Det gjorde vi. Först med denna eldningstunna.

Efter ett tag tog vi även fram den andra. Strålningsvärmen gjorde att temperaturen blev behaglig. Hasse agerade panelhöna. Jag eldade av hjärtanslust. Vi blev av med massor av skräp och kommentaren är nu bortborstad.

Idag förstod jag äntligen vad dessa är bra till. Det var suveränt att ha en i varje handske. Mina handskar blev blöta. I fingertopparna frös de till is. Runt värmekudden torkade de. Händerna var hela tiden varma och sköna. Jag led i somras när det var hett, hett på bygget. Vi hade säkert någonstans mellan 30 och 40 grader vissa dagar. Solen värmde ovanifrån och betongplattan reflekterade och skickade på oss värme underifrån. Ingen höjdare för mig. Det gick mycket lättare att jobba idag med alla dessa minusgrader. 

Gun lät inte kylan påverka arbetsinsatsen. Hon jobbade oförtrutet vidare.

Hade Leika kunnat gråta då hade hon gjort det idag. Hon blev lycklig när jag började plocka pinnar, äntligen lite pinnkastning, trodde hon, när jag eldade upp dem var hon allt annat än lycklig. Blickarna jag fick var inte nådiga.

Vi hade det riktigt skönt under matrasten. Jag satt ganska ofta och pustade på en av stolarna under dagen. Igår hade jag feber och sov mig feberfri. Idag har jag tagit det mycket lugnt haft riktigt kul med eldningen.

Nu är vi en bit på väg med panelningen. Överblecket är på plats. Fönstret måste flyttas ut har vi kommit fram till. Det blir lite pillochpetjobb = Hassejobb i morgon. Jag hoppas få fortsätta med eldningen.






1 kommentar:

  1. hej! vi har också börjat bygga vår Fiskarhedenvillan, i Skåne dock men vi har tyvärr också fått en massa kommentarer att det är dumt att bygga på vintern, och när det regnar. Men i Skåne regnar det på hösten, vinter, vår o framförallt sommar så när ska vi bygga?! Så vi försöker inte tänka på dem dumma kommentarerna o tänka på att dem är avundsjuka. Lycka till med ert bygge!
    Följ gärna vår blogg: jannikeniklas.blogspot.se

    SvaraRadera