måndag 5 maj 2014

Hurra för Duofasader

Med jämna mellanrum har Hasse ledig måndag. Idag var det dags! Ja, ledig och ledig. Ledig från sitt lönearbete. Dessa måndagar är värda mycket då han kan lösa många saker runt bygget utan att det inverkar på jobbet. Just i dag väntades besök från två håll. Sotaren skulle komma och Duofasader. Ingen av dem hade meddelat exakt när på dagen de skulle dyka upp. Hasse var på plats 07:00. Han rättade till lite misstag.

Petade i sista vindavledaren och frigolitisen i mittskeppet.
 

Gipsade klart. Vad jag gjorde? Begravde mig i studier. Jag har en inlämningsuppgift som handlar om genetik och sannolikhetslära. En rejäl nöt att knäcka och snart är jag  i mål.

Duofasader dök upp under eftermiddagen. De skulle byta ut två repiga glas och justera upp glaspartierna.
 

Så här ser det ut nu när det är stängt.

Glaspartiet öppnas.

Helt öppet.

Då blir det så här...

...och så här.

 

Utvändigt blir det så här. Det är fämst tre saker Hasse har pratat (tjatat) om hela byggtiden. 1. Det invändiga ryggåsmötet. 2. Glaspartierna. 3. Trädäcket. Jaha, Sotar-Murre då? Nej, ingen sotare dök upp eller hördes av på hela dagen. Trist. Vi vill få klart från sotaren för att kunna ropa av takullen. Den måste upp i taket innan nästa leverans kommer om tre veckor. Annars finns det inte plats för takullsnissarna att röra sig när de ska blåsa ullen.
 
På kvällen slet jag mig ifrån studierna och vi ribbade upp mittskeppstaket.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar