fredag 5 september 2014

Indiansommar




Två favoriter på en bild. Jordärtskockorna blommar nu för fullt. De är vackra att se på och knölarna är goda till matlagningen. I bakgrunden syns bygget som också är en favorit. 

Här syns det nästan att jag målar blått. Elektrikerns stege är suverän och jag använder den med hans goda minne. 

Här är glasfibern som jag klär väggarna med innan målningen. Nu har jag klätt alla ytor jag kan i allrum/gästrum. Plattsättaren skulle komma denna vecka och då även VVS-mannen. När de har gjort sitt i tvättstugan kan vi bygga klart väggen mot allrummet. Innan dess kan jag av förklarliga skäl inte spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, klistra glasfiber och slutligen måla. Hantverkare som inte dyker upp som lovat ger mig vatten  på min kvarn och samtidigt ett av svaren på varför vi bygger själva. Vi slipper vänta på folk som inte dyker upp trots löften. Dock är det ingen fara på taket. Vi har ingen panik och det hela är taktiskt planerat från vår sida. Erfarenheten säger att hantverkare inte dyker upp som lovat. Alltså bokar vi in dem lite tidigare än när vi verkligen behöver dem. Dock skulle det vara skönt att få avsluta vissa moment som inte kan avslutas innan de gjort sitt. En stor eloge vill jag ge till vår grundgrävare Anders samt elektrikern. Dessa två är undantaget som bekräftar regeln. De kommer när de lovar. Anders börjar även tidigare än lovat med sina jobb. All heder åt dem.

Hasse spånar vidare. 

Det blir en skön skillnad när vi får en slät yta på väggarna. Snart får jag fler ställen att angripa med spackel och slippapper. 

Just nu njuter vi i fulla drag av en härlig indiansommar. Hasse passade på att öppna glaspartiet och släppa in ny luft. 

Lite mysbelysning är aldrig fel. Särskilt inte när man bygger hus. 

En tur till odlingen avslutade arbetsdagen. Nyskördad persilja fick förgylla vår flamberade middag. Våra ungdomar har flytt fältet över helgen. Genast tar vi chansen och jobbar på med en sen middag runt nio till följd. Det är bra när ungdomarna är hemma, då äter vi vid vettiga tider. På samma gång njuter vi av att vara på tu man hand. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar