måndag 15 september 2014

Veckohandling

Det tar tid att bygga hus. Mycket av vår tid går åt till förvärvsarbete. Jag gör minst 45 timmar i veckan och Hasse 40. Detta innebär att byggtiden är värdefull. För att få loss så mycket tid till bygget som möjligt gäller det att planera på rätt sätt. Ett sätt är att planera maten och handla en vecka i stöten. Präktigt och tidseffektivt. Idag när jag kom hem var Otto fortfarande kvar. Jag behövde laga mat. Vi spar tid om den är klar när Hasse kommer hem, då kan vi sätta oss och äta när han kommer för att sedan gå ner till bygget. Ingen tid går till spillo för Hasse och vi spar tid. Samtidigt behövde jag prata med Otto om lite detaljer. Då rycker mina fantastiska barn in utan att knota. De hjälptes åt med maten och jag hann prata med Otto.

Vid middagen planerade vi våra måltider för en vecka. Det var första gången jag satt på hela dagen och tröttheten hann ifatt mig. Min arbetsdag hade gått i ett enda brakande. Någon rast fanns det inte utrymme för och lunchrast var bara att glömma. Det är då mina fantastiska barn kommer till undsättning. De tog inköpslistan och åkte iväg. Jag kunde göra Hasse sällskap på bygget. När jag kommer från bygget är kylskåpet fyllt med mat och bilen nytankad. Tvätten var också omhändertagen. 

Det har hunnit gå flera år sedan kortet togs. Nu har de hunnit bli 16 respektive 18 år och går på gymnasiet. 

På bygget spacklade jag. 

Hasse förberedde badrumsfönstret för kakling.

I tvättstugan har Otto påbörjat sitt arbete. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar