tisdag 8 oktober 2013

Brittsommar eller indiansommar

I somras när semestrarna började gå mot sina slut pratade en psykolog på radio om hur man skulle klara av övergången från ledighet till arbete. Det hela gick ut på att behålla sommarkänslan. För mig är det inga problem då husbygget symboliserar sommar. Varje gång jag hoppar i snickarkläderna och släntrar ner till bygget fylls jag av en inre frid och sommarkänsla. Inte dumt! Dessutom har vi fått en härlig brittsommar eller indiansommar om man föredrar det.
 
Igår ägnade jag all min tid åt studier. Ikväll hade jag tänkt att fortsätta vara duktig och studera efter jobbet. Det gick inte, längtan blev för stor och ett par timmar ägnades åt målning innan studiesamvetet tog över och kallade in mig till böckerna. Denna grundmålade takfot fick sig en duvning med grå färg. Här är den innan målningen.
 
Även vindbrädorna skulle få sitt.
 
Så här blev det.
 
Här skymtar den nymålade takfoten.
 
Jag har på senare tid märkt att jag kan prata med snickare på deras språk och vi förstår varandra. Mitt senaste ord är nockband. Det syns här under nockpannorna.
 
Det är många smarta små detaljer på bygget. En detalj är insektsnätet i nocken. Vem vill ha ilskna getingar som bor gratis i taket? Inte jag i alla fall.
 
Även andra sidan av ungdomsavdelningen blev gråmålad. Likaså den längsgående brädan där hängrännan kommer att hamna.
 
Innan jag gav mig för kvällen målade jag lite inomhus. Tänk vad bra att jag har en pannlampa då ser jag var jag målar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar