lördag 19 oktober 2013

Glädjehus

Igår målade jag blivande takfotsbrädor och vindbrädor grå. Leika har en längre tid varit i rikszonen att bli en rödahund då en imponerande mängd panel har rödmålats i hennes omedelbara närhet. Nu vände hennes tur och har delvis förvandlats till en gråhund det vill säga höger öra och delar av ryggen.
 
Lite tegel hittade sin väg upp till taket igår under tiden som jag målade.
 
Idag var vi i full gång igen. Här kommer en takfotsbräda på plats. En av många denna dag. Nu är alla utom en på plats. Den kommer att sitta vid det sista och längsta taket.
 
Jag fick lära mig en del nya saker idag. Hängrängskrokarna har olika nummer. Det är för att de är böjda på olika ställen. En hängränna ska luta lagom mycket och åt rätt håll så att vattnet rinner lagom fort och åt rätt håll ner i stuprännan. Därför ska man följa numreringen på rätt sätt. Smart.
 
Det var is på taket i morse. Fram med salt.
 
Saltet fungerade inte så bra. Vi hämtade varmt vatten och tinade upp valda delar av taket.
 
Jag lärde mig ett nytt begrepp idag. Läkta ned. Efter att jag hade transporterat över ett ton takpannor började kroppen bli lite trött. Då frågade jag vår glade snickare vad jag kunde göra istället. Han föreslog att jag kunde läkta. Det kunde jag inte men nu kan jag det. Dessutom skulle jag läkta ned. Min slutledningsförmåga sa att det säkert betyder att jag skulle börja upptill och jobba mig ned till kinavippen. Troligtvis stämde detta väldigt väl då ingen protesterade när jag jobbade. Hasse mäter, mäter och mäter när han jobbar. Jag är inte så förtjust i detta. Tack och lov är han en smart kille som fixar smarta saker. Denna mall blev min bästa kompis på taket. Jag mätte ingenting utan använde hela tiden mallen och fick rätt avstånd.
 
Färdigläktat! Dessutom utan att ramla en enda gång på det isiga taket. Jag ramlade en gång men inte på taket utan på marken då jag klev i den isiga slänten. Den kommer säkert att märkas imorgon. Vi har jobbat på bra idag och gjort massor av nödvändigt tråkjobb. Tidsödande detaljer som är nödvändiga. Det som går fortast och syns bäst det är att lägga tegel. Förhoppningsvis blir det en del tegelläggning imorgon.
 
Vi har hittat tillbaka till glädjen. Hur blir det om man bygger ett hus med glädje, blir det ett glädjehus då...?

 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Garanterat ett glädjens hus annars måste ni sätta upp röda lyktor... hmm hur tänkte jag nu !!!!

    SvaraRadera