fredag 25 oktober 2013

Val av synsätt

Hela tiden i livet väljer vi vilket synsätt vi vill ha på olika saker. Är man överoptimistisk tittar man på huset från det här hållet och anser att taket snart är klart.
 
Annars tittar man på huset från det här hållet och då ser det också ganska klart ut.
 
Härifrån ser det ut att vara på g.
 
Inte fullt lika positivt ser det ut härifrån.
 
Härifrån ser det inte så muntert ut alls. Vilket synsätt vi har? Vi är glada för varje spik, regel, läkt, vindbräda, ränndal, fotbräda och panna som kommer på plats. I slutet av arbetsdagen tittar vi på vad vi har åstadkommit den dagen och är nöjda samtidigt som vi blickar fram mot nästa arbetsdag och sätter upp nya mål för den dagen.
 
Mörkret kommer tidigare och tidigare. Här kapas takpannor i ljuset från ficklampa.
 
Nej, det är inte Leika som har spritt ut spillvirke. Istället har Hasse lagt ut spillvirke att kliva på när det är för blött.
 
För mig har det varit en riktig usel byggvecka. Någon har släppt ut smådjävlar som hela tiden har ställt till det för mig. Jag har hela tiden förlagt verktyg och mätt fel.Mitt mål vara att isolera klart en av huskropparna. Tidigt i veckan fick jag ge upp det målet då jag behöver en lång stege för att nå upp i nock. Stegarna behövs för takjobbet och just nu går taket före isoleringen. Därför har jag fortsatt att hatta runt lite här och där med min isolering inomhus.  Här har Gun släppt ifrån sig en halv spik och fastnat i regeln som vi skulle spika upp tillsammans.Mindre kul.  Nu hoppas jag på bra flyt i helgen och stora framgångar på bygget.
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar