lördag 12 oktober 2013

Sista gavelspetsen

Äntligen blev det dags för en seriös byggdag! Hasse fick inte vara med på bygget idag han hade sin arbetslördag på jobbet. Min plan var från början att peta med isolering inne. Den idén förkastades snabbt till förmån för en mycket bättre idé. Ibland blir Hasse lite stressad över bygget då det är en hel del att göra och han tycker inte riktigt att han räcker till. En sak som tynger honom är att denna gavelspets fortfarande är utan gips. Jag bestämde mig för att minska hans stress och se till att gipsa gavelspetsen som en överraskning.
 
Först gick jag in i min isoleringscell och fixade fram lagom stora bitar isolering.
 
För första gången sedan byggstarten fick jag och Noah samarbeta. Han fixade fram en ställning att stå på. Sedan fick han skruva fast gipset. Jag mätte, skar till gipset och tillsammans lyfte vi det på plats. Arbetet gick som en dans. Leika hittade en märkpinne och roade sig på egen hand.
 
Efter några timmar var vi klara! Hasse blev både lättad, glad och överraskad när han kom hem. Jag kände mig oerhört stolt och glad över vårt gemensamma dagsverke.
 
My grundade diverse plankbitar som kommer att användas till vindbrädor och takfot. En takfot flera tak...?
 
Vi satte oss för att fika innanför glaspartiet. Då upptäckte jag två mindre roliga saker. Det första var denna fågel som hade gjort en Leika. Fågeln hade försökt att ta sig rakt igenom glaset precis som Leika har gjort tre gånger. Antagligen har fågeln vekare nacke än Leika och strök med. Nu måste vi hitta en lösning så att inte fler fåglar behöver sätta livet till. En fundering är att sätta fast tysta vindspel som snurrar och visar vackra mönster. Jag vill ogärna sätta upp klistermärken på glasen.
 
Här är den andra mindre roliga upptäckten. Precis när jag tog en stor klunk härligt kaffe, lutade mig tillbaka och trodde att nu var huset färdiggipsat. Då såg jag detta.
 
I andra änden fanns en likadan. Dessa småflärpar måste också gipsas.
 
Sagt och gjort. NU är huset färdiggipsat och det tycker jag är SKÖNT!
 
Nu kan jag ta bort strävorna och börja isolera på insidan av den sista väggen. Hurra!
 
Hasse kom hem från jobbet, hoppade i snickarkläderna och klättrade upp på taket. Här tätar han en ränndal.
 
 
Efter en heldag på bygget är det så fantastiskt underbart att komma hem och sätta sig vid ett dukat bord! Tack snälla My och Anna som fixade vår goda middag. För mig är det en enorm lyx att inte behöva tänka på matlagning. Det jobbiga är inte att jobba, plugga och bygga. Det jobbiga är att även fixa markservicen därför är det guld värt när jag slipper delar av den. Om någon av mina vänner får för sig att precis som vi bygga hus på egen hand. Då ska jag komma med fikakorgar och färdiga middagar till dem för det är en god hjälp.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar