lördag 5 oktober 2013

Regn+regn+regn=halt tak

Igår var det fredag som förvandlades till fridag. Vi bor på landet med begränsade bussturer och två tonåringar. Det är inte alltid husbygge, matlagning och skjutsningar kan synkroniseras. Hasse och jag beslutade oss för en fridag, eller, frikväll från bygget. Istället fick vi ett par värdefulla timmar på tu man hand vilket uppskattades av bägge parter. Planen var att vi skulle vara på plats, pigga och utvilade samt ägna hela dagen helhjärtat åt taket. Det sket sig big time. Vi har blivit oerhört bortskämda med bra väder och ingen av oss hade kontrollerat väderappen. Vår del av planen fungerade perfekt. Pigga och utvilade var vi på plats dessutom hyfsat tidigt. Då kom regnet. "Here comes the rain..." Ganska snart halkade jag till och insåg faran.
 
Hit kom vi innan jag myndigt förklarade att nu måste vi gå av taket. Vi är oerhört beroende av att vara friska och vid god vigör för att kunna genomföra detta hobbyprojekt. Fall från tak kan bli ganska plågsamt och sätta stora käppar i hjulet. Banken skulle säkert jubla om vi utnyttjade hela vårt byggkreditiv men det är inte vår plan. Alltså fick det bli inomhusjobb resten av dagen.
 
Vad är detta? Jo, torkad färg. Vi är utrustade med 10 liters hinkar fulla med färg. Lite otympligt i min smak. Därför fyller vi hela tiden mindre 3-liters burkar. Det finns tre burkar, en för grundfärg, en för röd färg och en för grå färg. Den röda har stått tom ett tag och resterna har torkat till detta skinn.
 
Vissa dagar går allt fel för mig när jag bygger. Jag mäter fel och sågar fel. Allt tar enormt lång tid. Andra dagar går det lika lätt som att skära i smör med en varm kniv. Idag var en sådan dag. Jag behövde en 45x45 regel 700 lång och tittar ner. Framför mina fötter ligger den, dessutom är Gun på solskenshumör och straxt sitter regeln naglad under badrumsfönstret.
 
Lite fräckt och med glimten i ögat brukar jag säga att jag är varje ljustillverkares våta dröm. Under våra fikapauser tar jag tillfället i akt och tänder ljus. Det blir så mycket mysigare och trevligare då. Undra hur många byggnadssnickare som gör det? Tur att jag bara är en glad amatör.
 
Det blev en del isoleringsarbete idag. Här är första väggen som är helt klar för inplastning.
 
Köksväggen var besvärlig. Jag var tvungen att kapa till nästan varje bit som skulle in då endast två fack hade samma bredd som isoleringen. Hasse roade sig med att sätta kartongbitar, förlåt, vindavledare i taket.
Nej, ni ser inte dubbelt. Jag har fixat till två bilder av samma motiv...
Under dagen har jag satt i alla 170 isoleringar som är möjligt. En gavelvägg får jag vänta med. Det här avsnittet får jag också vänta med, någon har placerat en hel hög med regel ivägen. Undra vem det kan vara...
 
Det har målats en hel del panel.
 
Stundtals öste regnet ner.
 
Skön kameravinkel... Vindavledare har även satts här. Nu är mittskeppet på huset nästan klart när det gäller vindavledare. Som synes har vissa delar av denna vägg även isolerats klart. Det är så perfekt gjort att Hasse hade kunnat vara skaparen av verket men det är faktiskt jag. Dessutom hann vi med marknaden i Rättvik. Som sagt, vissa dagar skär vi smör med varm kniv. Enligt väderappen har vi takväder att vänta i morgon.
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar