måndag 28 oktober 2013

Normaltid = mörker

Här får man en ganska god bild av hur takmötet kommer att te sig i framtiden. En inte alltför avlägsen sådan hoppas jag av hela mitt hjärta. Nu börjar det blir både tjatigt och segt att göra yttertak. Frågan är hur stort taket egentligen är. Plattan är över 200 kvm, taket sticker ut en bit och dessutom är det snett. Kanske inte så konstigt att det tar lång tid särskilt med tanke på att vi är noviser inom området.
 
En av dessa ska finnas på varje takmöte. Jag har paxat för att INTE spika fast någon av dem. Det skulle inte vara kul att spika fel och spräcka dem. Hasse har planer på att skruva fast dem.
 
Det var dags för aptråkiga, tidsödande och nödvändiga takdetaljer. Här skruvas hängkrokar fast.
 
En av skruvarna lyckades jag tappa. Tänk vilken tur att det fanns ett skyddsnät i form av insektsnät. Precis som på cirkus fast de har både starkare och större skyddsnät.
 
Sedan sätts två läktbitar över krokfästet.
 
Hängrännan läggs på plats och snäpps fast.
 
Lite plåt.
 
Äntligen dags för tegel.
 
Leika höll sig på marken och hade tråkigt.
 
Det längsta takpartiet läktades.
 
Klart!
 
Inne har målningen av panel fortsatt. Näst sista ränndalen är nu klar för kapning! På mittskeppets framsida är mer än hälften klart. Jag hade inte tänkt så mycket på att det skulle bli normaltid. Den enda tanken som kom var att det satt fint med en extra timmes sömn. Någon tanke på att normaltid innebär tidigare mörker på kvällen hade jag inte. De sista pannorna sattes på plats i ficklampssken. Vi får göra ett nytt försök med att montera upp en lampa på taket. Varför är inte sommartid = normaltid och dubbel sommartid = sommartid? Då skulle vi få lite mer ljus på kvällarna under vinterhalvåret. Det skulle jag föredra även när vi inte lägger tak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar