måndag 11 november 2013

Besviken på Borlänge energi

Idag ägnade jag mig åt mina matematikstudier. Efter ett par timmar var det dags att aktivera den skendräktiga Leika. Innan vi gav oss iväg på vår sköna långpromenad passerade jag bygget. Det var minusgrader och jag ville kolla att det inte hade frusit inne i huset. Vi har riggat upp en liten kupévärmare för att hålla undan frosten från de nymålade plankorna. Vår uppfart var blockerad av flera bilar från Borlänge enerig. Det var ett gäng arroganta och inte särskilt trevliga herrar. Jag frågade dem om det var nödvändigt att blockera vår uppfart och bad dem att flytta på sina bilar. I närheten av vår tomt och vår uppfart finns det flera utmärkta ställen att parkera på. Deras tilltag och bemötande lade sordin på min och Leikas timme i skogen. Hon fick ordentlig stimulans och glömde bort sin skendräktighet i flera timmar.
 
Tills vi på kvällen när vi gick ner för att bygga. Då boade hon i isoleringen. Lipar hunden åt mig?
 
Jag ägnade kvällen åt våra köksfönster. Drevremsorma tog tidigare slut men nu har vi fått påfyllning. Äntligen kunde jag dreva köksfönstren, skönt!
 
Jag hann regla och isolera två lager innan det var dags att hämta hem barnen.
 
Hasse jobbade på med vindavledarna och hann riktigt mycket. Taket fick vara, det är fullt av frost och väldigt halt.
 
Vad Borlänge energi roade sig med under dagen? Jo, de har grävt ett stort hål delvis på vår tomt och kapat av vårt dräneringsrör. Det gör mig så ledsen och besviken. I våras sa de att vi alltid kunde lita på Borlänge energi. Jo, pyttsan! Hasse och jag lägger ner oerhört mycket tid, enerig och pengar på vårt bygge. Vår grävare grävde och lade ner dräneringsrör som leder allt dagvatten från huset ner till ett dike som ligger mellan åkervägen och åkern på Hasses pappas ägor. Helt enligt regelboken. Jag hoppas verkligen att dräneringen återställs och blir lika bra som den har varit. Det hade varit trevligt med lite information från Borlänge enerig innan de saboterar för oss.
 
 
 
 
 

1 kommentar: