lördag 16 november 2013

Nio grader klockan nio i november

Idag arbetade Hasse på sitt riktiga jobb. Min plan var att ägna hela dagen åt studier för att kunna ta ledigt från studierna med gott samvete på måndag. Planen på måndag är att vi hyr ett släp och kör iväg våra byggsopor innan snön kommer.  Klockan nio i morse såg jag att det var nio grader i skuggan. Vi befinner oss i mitten av november och jag har två omålade takfötter. Det vore skönt att få dem grundmålade innan vintern. Dessutom borde all salning målas andra och sista gången innan de sätts på plats. Mina studier lämnades åt sitt öde och jag knallade ner till bygget. Då kom jag på att Borlänge energi är färdiga med sina gåtfulla arbeten. Vi hade blivit lovade att de skulle återställa dagvattensavloppet. I framtiden när det regnar kommer regnvattnet att forslas ner i hängrännor, vidare genom stuprör och sedan genom avloppsrör under mark för att sedan förpassas mellan åkervägen och åkern. Eller, så var planen. Nu har Borlänge energi satt P för den planen vilket syns på bilden ovan. Allt vårt dagvatten kommer att rinna rakt ut på vägen. Nu är inte jag någon väg- och vatteningenjör men jag vet hur vägen mår på våren och när det regnar mycket. Den kommer inte att må bättre av att få vårt dagvatten på sig. Dessutom säger esteten i mig att det inte är särskilt snyggt med ett orange rör som sticker ut på det här sättet.  Enligt min åsikt har de inte återställt det de har saboterat. Jag får försöka hitta enerig till att ringa och framföra åsikten.
 
 

Jag hittade även detta avloppsrör liggande på tomten. Troligtvis ska det slängas, eller? Varför kunde de inte lägga det på vår skräphög?

Här är några av alla salningar som nu är helt färdigmålade. Jag har alltid varit en starter. En som gillar att starta och jobba med projekt men inte varit lika glad i att avsluta dem. Varje gång ett projekt ska avslutas har jag fått ta mig i kragen för att komma i mål. Nu är det annorlunda. Det är kul varje gång ett moment slutförs.

Här är dagens första takfot grundmålad.

Dagens andra takfot är klar. Detta innebär att ett till moment är slutfört. Alla takfötter är grundmålade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar