lördag 9 november 2013

En kalasdag

I torsdags när vi skulle bära tegel hällregnade det. Istället kom isolering på plats och vindavledare.
 
På flera ställen.
 
Här också.
 
Jag har fått en del frågor om hur man lägger tegel. Det hade jag inte kunnat svara på för någon månad sedan då hade jag bara en aning ,nu vet jag. Högst upp i mitten finns ett spikhål. Längst till vänster på varje pannas framsida är det räfflor.
 
De läggs mot räfflorna som finns på undersidan till höger på varje panna. Under pannorna finns små hak som man hänger över läkten. Till sist spikar man fast pannan, tack och lov inte varje panna utan i de två yttersta upptill, nedtill och i sidorna. Det gäller att spika lagom mycket. Spikas det för mycket då spricker pannan och spikar man för lite då glappar pannan.
 
Igår fyllde jag år. Nästa år när jag fyller år då tänker jag ha kalas i huset. Jag planerar inte att gå på taket och bära tegel i skenet av en pannlampa.
 
Idag har det varit en riktig kalasdag. Jobbet flöt på bra och vädret var snällt. Jag satte husets sista takbräda och min första. Här skjuts insektsnätet på plats.
 
Här är hela härligheten på plats.
 
 
En massa tegel flyttades närmare huset. De ska få ligga på långtaket inom en snar framtid.
 
Sista vingen pryddes med tegel.
 
Sista ränndalen klar!
 
Nockband och nockpannor kommer på plats.
 
Under hösten har vi sett otaliga fågelsträck och äntligen hann jag fånga ett med mobilkameran. Är det bara under sommarhalvåret som vi får besök av flyttfåglar? Kommer det inga under vintern? Tänk vad kul det skulle vara med lite pingviner på besök under vintern. Jag kan tänka mig att stödmata dem med lite fisk om de kommer på den briljanta idén att hälsa på här under vinterhalvåret.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar