måndag 18 november 2013

Två idioter och en täljstenskamin

Idag hade vi mer vilja än hjärna. Vi hade en plan för dagen som gick i stöpet. Planen var att vi skulle hiva iväg våra byggsopor, hämta kamin, få fatt på de felande nockpannorna och fixa till det sista på taket. Nockpannorna som saknades gick inte att få tag på just nu. I stället pep vi iväg för att hämta upp täljstenskaminen. Egentligen skulle vi hämtat den redan i september. Paketet var ganska högt och gick precis in i släpet, ren tur.
 
Både Hasse och jag tänkte att vi skulle ta in kaminen genom att öppna glaspartiet, backa till med släpet, fälla ner luckan och dra in paketen med pallgrodan. Vi hade lyckats förtränga byggnadsställningen som stod ivägen. Av ren tanklöshet ställde vi av själva skelettet till kaminen på backen, det var TUNGT. Sedan kom vi på att vi kunde demontera ena delen av byggnadsställningen då den har gjort sitt.
 
Vi kunde öppna glaspartiet.
 
Backa till och fälla ner luckan.
 
Här syns det lite bättre.
 
Pallgrodan fixar tunga lyft åt Hasse.
 
Problemet var nu att det tunga skelettet stod ute. Till all lycka är vi utrustade med både snälla och starka grannar. Med förenade krafter fick vi in kaminen och här står det på pallgrodan i vardagsrummet.
 
Här ska kaminen stå en dag.
 
Det har blivit en hel del byggsopor. Dessa är nu bortforslade och det var oerhört skönt att göra det. Vi lastade släpet fullt två gånger. Vår sophantering var tidsödande och vid sju på kvällen var vi klara. Med andra ord blev det inte tid över till takjobb.
 
Jag har även tagit tjuren vid hornen idag och ringt Borlänge energi. Först fick jag prata med en mycket trevlig och vettig kvinna. Sedan blev jag uppringd av en man två gånger. Under första samtalet hade han full förståelse för min situation. Andra gången vi pratade förklarade han att jag hade fel och de hade rätt. De hade lagt tillbaka röret exakt som det hade varit från början vilket jag vet inte är sant. Jag tycker att det är oerhört tråkigt att de inte kan erkänna sitt misstag och rätta till det. Troligtvis kommer vi i framtiden att få rätta till deras misstag och betala för arbetet en gång till. Vi har redan betalat dyra pengar för att få dagvattnet att rinna iväg till rätt ställe. Jag har varken tid eller energi över till att strida med dem. Nu tänker jag släppa detta och lägga min energi på att plugga, jobba och bygga. Det är inte konstruktivt att älta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Det finns folk till allt!! - men inte till det som behövs och det verkar oftast finnas mest folk inom kommun-stat och landsting till det som mest inte behövs. Suck ! att dom aldrig lär sig vilken dom har att göra med här men det finns det väl inte folk till.!

    SvaraRadera