lördag 26 juli 2014

Lögardagen

Vi gick ner till bygget som vanligt. Jag hoppade i mina nytvättade och väldoftande shorts. Efter mindre än en timme var de varken nytvättade eller väldoftande längre. Hettan gjorde att vi tog fasta på att det är lögardagen idag och gjorde en badutflykt för att ta nya tag under seneftermiddagen. Min mamma har delgivit mig lite svalkande tips. Genom att hålla handlederna under kalltvatten 10 sekunder sänker man kroppstemperaturen ett bra tag framöver. En våt handduk över nacken hjälper till att svalka ner kroppen. Jag testade under kvällen och det fungerade finfint. Handduken kommer att få göra mig sällskap under morgondagen också.

Vi fick möblera om en del för att komma åt takpanelen.

Jag är enormt tacksam över att vi valde färdiglaserad panel till innertaket. Nu var det bara att öppna paketet och börja spika.

Här är hon. Mini-Gun. Den här mackapären skall hjälpa oss att få takpanelen på plats. 

Vi började med att skjuta in oss lite.

Sedan gick det över förväntan. Vi fick större delen av taket i lilla badrummet på plats. Just nu verkar det nog som om vi håller på precis överallt på bygget. Trots detta har vi en plan. Innan plattsättaren kommer vill vi att båda badrummen skall vara färdigpanelade i taket. Vi vill inte hålla på och böka i taket när det är färdigkaklat. Tänk om vi skulle tappa någonting och då lyckas spräcka en kakelplatta. Inte kul. Dessutom tror jag att stegarna står stadigare på betonggolv än på kaklat golv. I öppningen in till ungdomsskeppet kommer vi att sätta en skjutdörr. När den är på plats kommer vi inte in dit med ställningen längre. Alltså tänker vi sätta taket i gästrummet och vardagsrummet. Dessa rum kommer i framtiden att vara ett enda stort rum. Nu vågar jag inte sätta huvudet på att vi har fått tillräckligt mycket panel med tanke på att det hitintills har fattats en hel del material. Därför vill vi sätta taket i vardagsrummet, köket och hallen i ett svep. Skulle det fattas panel så är det bättre att sätta den nya sändningen panel i ett eget rum då färgen troligtvis inte kommer att stämma med den gamla som vi redan har fått. Förhoppningsvis har vi fått tillräckligt mycket panel och våra försiktighetsåtgärder är onödiga.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar