torsdag 24 juli 2014

Värmeknep

Dags för leverans igen.

Under överinseende av Leika backar lastbilen till mot vardagsrummet.

Det är bara att langa in varorna. Lätt som en plätt!

En till takfot har målats grå.

Vi har gipsat,

gipsat,

och gipsat slut på en bunt gipsskivor. Nu är ungdomsskeppet nästan färdiggipsat. Vi har blivit tvungna att spara några ställen där röris måste göra sitt jobb. När? Bra fråga. Hur det går med väggen där två fönster ska flyttas? Jo, förra veckan skulle en snickare komma ut och kika. Har han kikat? Nej. Fördelen med att bygga själv är att vi inte behöver sitta och vänta på hantverkare som inte dyker upp. Det är tur att vi har vår pålitliga elektriker. Han kommer i alla fall när han lovar. Vi har slutit avtal med en plattsättare. Hoppas att han är lika pålitlig som han verkar. I så fall kommer huset att bli kaklat i slutet av augusti, början av september. Den som lever får se.

Leika har mestadels hållit sig inne idag. På radion varnade de med jämna mellanrum för värmen. Jag som inte är särskilt kompatibel med värme använder lite värmeknep för att klara av att jobba. Innan jag sätter min fot på bygget har jag druckit minst en liter vatten på morgonen. Sedan fylls min vattenflaska på med jämna mellanrum. Dessutom doppar jag huvudet i vatten några gånger under dagen. Genom att använda dessa värmeknep kan jag jobba.

Min sisyfosvägg har målats på prov.

Några ojämnheter upptäcktes och väggen spacklades en sväng till. Sedan skall den slipas och eventuellt målas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar