fredag 27 september 2013

Fågelmatare

Jag har för mig att Pippi en gång sade någonting i stil med: "Utan snus i tre dagar försmäktar vi på denna öde ö." Jag har försmäktat i två dygn utan att bygga. Det är illa nog i min inskränkta värld. Nu under eftermiddagen kunde jag äntligen umgås med hobbyprojektet och det var härligt.  Först satte jag upp fågelmataren helt utan vattenpass, det syns... Marken är stenhård och jag fick jobba ett bra tag med ett spett för att få till en grop åt fågelmataren. I morgon ber jag sonen snällt att sätta dit den bättre. Faktiskt kan denna bild tjäna som en fingervisning om hur det såg ut när jag började jobba. Inte många panelbitar till vänster i bild där inte.
 

Här syns det bra vad jag ägnade mina två timmar åt.
 
En till efterbild.
 
Det finns andra saker som också är vansinnigt roliga att ägna sig åt förutom att bygga hus. Nämligen att köra gamla bilar. Igår var det dags att köra iväg två av dem på vinterförvaring vilket innebar att vi inte hann bygga.  Bilden är tagen från den bilen jag brukar köra. En Adler från 1917. Den har en ocynkroniserad växellåda vilket innebär att man får dubbeltrampa vid växling. Gasen sitter i mitten och bromsen längst till höger med andra ord får man programera om hjärnan när man sätter sig och börjar köra. Adlerna är högerstyrd och handbromsen sitter utanför karossen. Det är en upplevelse att köra den. Bilen som syns framför är en Willys Overland från 1924.
 
Det är inte bara jag som gillar Adlern. Den här bilen är Leikas främsta favorit. Hon kan sitta i timmar och vakta den. Fylld vattenskål, hundbädd och skugga får hon alltid.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar