måndag 23 september 2013

Inspektion

 Denna dag har kantats av besök. En representant från byggnadsnämnden kom för att se att vi inte ägnade oss åt fuskbygge. Hur nu det skulle kunna avgöras när vederbörande inte verkade ha särskilt djupa kunskaper när det gäller byggnationer. Mitt förtroende för denna myndighet ökade inte, jag fick bara bekräftelse för min uppfattning om dem. Jag hade bestämt mig för att inte säga så mycket och det lyckades jag med. Hasse och vår kontrollansvarige fick sköta snacket. Själv bet jag mig mest i tungan för att inte grodorna skulle hoppa ut ur munnen. Särskilt hårt fick jag bita när Hasse visade hur noga han har fäst väggarna i grunden. Han har använt fler skruvar än byggpraxis. Byggnadsinspektören ifrågasatte då om man överhuvudtaget behöver skruva fast väggarna i grunden. Enligt honom behövdes det nog inte då vi inte bor i USA och utsätts för deras katastrofoväder. Själva huset är så tungt att det borde stå kvar på plattan ändå...
 En representant från Duo Fasader kom och bad om ursäkt för hur vi har blivit behandlade. Han kikade på repan och tyckte precis som vi att det såg ut som ett fabrikationsfel. Vi får se vad som händer. Ett besök från en granne fick vi också. Han själv är lika förtjust som vi i att bygga och har gått och kikat på bygget hela sommaren. Det var roligt att han kom och tittade. Även vår grundkille kom förbi på en blixtvisit.
 
Lite jobb hann vi ägna oss åt. Hasse skruvade fast köksfönstren. De två yttersta drevades och tejpades. Vi måste skaffa mer drevning, den är på upphällningen. Det lilla hörnet förbereddes för panelning och ett gäng panelbitar sågades till.
 
Lite panel kom på plats.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar