lördag 28 september 2013

Garagebygge

Idag har vi haft en härlig familjedag på bygget.
 
Det har läktats på taket. Här står pojkarna och tittar på en lång, lång karavan av mustanger som gled förbi. Nej, inte hästar, utan bilar med många hästkrafter.
 
Här sätts vindbrädor. De grundmålas på en gång.
 
Det blev en hel del huvudbry innan läktningen kunde starta. Hasse har lärt sig av tidigare misstag och kontrollräknade avståndet. Verkligheten mot ritningen och fick det inte att stämma. Efter många funderingar och rådfrågning från experthåll bestämdes det att ritningen inte stämmer. Det skiljer fem mm per panna och det blir många centimeter i slutänden. Här ser man också att jag har panelat lite mer idag.
 
Här grundmålas det.
 
Mer grundmålning.
 
Det är många olika moment när ett hus byggs. Vissa moment ser jag fram emot mer än andra. Ett moment som jag gillar det är isolering. Varför? För att det varken krävs muskler eller hjärna dessutom går det fort. Alltså rena rama semestern dessutom gillar jag när det går fort.
 
Ser detta ut som ett garagebygge? Många har frågat Hasses föräldrar om det är ett garage som byggs. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få det till ett garage. Det kommer inte ens att finnas ett garage i huset. Någonting som byggnadsinspektören som sändes ut från byggnadsnämnden ifrågasatte. Han undrade varför vi inte byggde ihop huset med vår blivande carport. Jo, för att byggnadsnämnden anser att det inte får vara så på landet. På landet ska man ha olika byggnader för hus och carport, garage eller förråd, självklart med rött tak.
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar