lördag 14 september 2013

I eget majestät

Jag har på nära håll följt oerhört morgontrötta människor som plötsligt, helt frivilligt befinner sig på en golfbana klockan sju en ledig lördagmorgon dessutom med ett leende på läpparna. Personligen är jag ingen morgonmänniska, inte alls. Det är endast plikten som driver mig sömndrucken upp ur sängen. Sovmorgnar är en favorit och jag behöver inte ens vara trött för att somna om, jag somnar om bara för att det är så skönt. I morse vaknade jag 5:40 för att Hasse skulle till jobbet. På mitt schema stod: "Sovmorgon." Ovilligt inser jag att jag inte vill somna om. Istället började jag att läsa en bok. Efter ett tag kom jag på att vi får tidningen på lördagar. En lycklig Leika slog följe med mig till brevlådan. Dimman låg tät och bygget såg ut som på bilden klockan sju när jag passerade. Bygget är alltså min golfbana...
 
Någon av tonåringarna hade ritat ett gäng hjärtan på en spikläkt. Antagligen en av byggsmurfarna. Ofta leker jag med tanken att arkeologer kommer att finna vårat hus om x antal år. De kommer att hitta många olika meddelanden. Vi skriver ibland ner meddelanden åt oss själva för att inte glömma bort vissa moment, för att komma ihåg mått eller  ett telefonnummer som för tillfället är viktigt.
 
 
Jag ägnade min största tid åt denna gavel idag då jag i eget majestät härskade över bygget. Först fick jag skruva loss klossar som hade hållt fönster och altandörr på plats. Därefter blev det drevning och tejpning. Sedan spikade jag och Gun fast spikläkt för panelen. Själva panelen handspikas då vi inte vill få märken efter Gun. Det blir hela tiden några fördjupningar runt spiken som skjuts i av pistolen. Inte så kul att ha överallt på fasaden. Nu efteråt ångrar jag att jag inte grundmålade alla panelbitar istället. En sen blick på väderappen avslöjar regn och då är det inte ultimat att måla.
 
Vi kommer att få ett stort behov av möbler både ute och inne. Huset blir på nära 200 kvm och altanen landar på runt 130 kvm. Jag svarade på en Blocketannons. Det rörde sig om en utemöbel. Åtta positionsstolar, ett stort bord med två iläggsskivor, en dynbox och åtta dynor. Möbeln, framförallt bordet är i behov av att få träffa en slipmaskin. Min plan är att det får bli mitt vårprojekt när vi har flyttat in i huset. Det borde vara en baggis att slipa av och lacka om efter att jag har varit med och byggt ett helt hus. Eller? Vid Hasses hemkomst fick Chevan ut och jobba . Den sväljer det mesta den bilen. Just nu är den lite ledsen och vill ha service. Hasse får ta ledigt från bygget och måna om bilen en kväll, då kan jag passa på att studera.
 
Vi hade tänkt titta på en film och dö lite i soffan. Istället hamnade vi nere i huset. Där satt vi i varsin skön positionsstol med en filt och njöt av stillheten, månen och varandra. Veckan har varit oerhört intensiv och vi hade en hel del prat att ta igen.
 
 
 
 
 
 

 
 


2 kommentarer:

  1. Jag kan ana vem du syftar på vad gäller morgontrött men glad golfare...

    SvaraRadera