söndag 4 augusti 2013

En hjälpande ängel



I går var det en tuff dag. Jag går ner för räkning när värmen obarmhärtigt slår till. Dock lyckades jag med hjälp av Gun slå upp lite spikregel. Vi kallar spikpistolen för Gun då det på engelska heter nail gun. Här har jag satt dit två kilar där reglarna skall stå. Reglarna står och väntar och vattenpasset är redo.
 
Här är en regel på plats i lod.

Här ser man den färdiggipsade gaveln och reglarna som kommit upp. Jag gav upp bygget ganska tidigt denna dag. Dels fanns det inga vettiga arbetsuppgifter åt mig men i huvudsak var det värmen som knäckte mig. Istället gick jag in, handtvättade trasmattor och storstädade vårat hem. Under byggtiden har hemmets skötsel blivit kraftigt eftersatt. Vi bygger så länge vi orkar under dagarna och gör bara det absolut nödvändigaste i städväg hemma. Det var riktigt skönt att städa och få snyggt igen. Hasse var som vanligt helt otroligt duktig. Han jobbade på oförtrutet. Värmen biter inte alls på honom som på mig. I solen var det över 40 grader och han bara jobbade på. Vilken fantastisk man! Jag orkade inte ens blogga igår och då är det riktigt illa.

Det som har ställt till det lite är vinklar och vrår på taket. Huset består av tre huskroppar som sitter ihop. Mittenkroppen är lite högre än de två på sidorna. Dessutom är det en liten kinavipp längst ut på kanten. Alltså har vi takmöte där ena taket är högre än det andra plus en vipp på slutet. Mycket huvudbry har det blivit över hur detta skall snickras till. Det är lite som om vi har hamnat i en grop och inte riktigt vet hur vi skall komma ur den. Då står han plötsligt där. En ängel. Nu är det så här att jag befinner mig i en väldigt trångsint byggvärld och en ängel för mig är inte en varelse med gloria och vingar. Nej, en ängel är en utbildad snickare med hörselkåpor (gloria) och verktygsbälte (vingar). Han mer eller mindre materialiserar sig framför oss och förklarar enkelt att han har en dag över. Vill vi ha hjälp? OM VI VILL! Jag insåg snabbt att jag gjorde bäst nytta i köket. Det finns klyschor.  "Vägen till mannens hjärta går genom magen."  " Kvinnans list övergår mannens förstånd." Nu är jag inte ute efter Henriks hjärta dock var jag angelägen om hans hjälp och att han skulle stanna så länge som möjligt. Därför förpassade jag mig till köket och lagade god mat samt bakade fikabröd. Ett smart drag då han stannade hela dagen och uppskattade förtäringen. Tack snälla Henrik!
 
Här syns takmötet. Den som ser bra märker också att taken är olika höga.
 
Den ljusa delen är taket på mittskeppet. I morgon skall vi sätta papp. Förhoppningsvis hinner jag även att gipsa den andra gaveln som nu är förberedd. Vi har kommit upp ur vår grop och återfunnit arbetsglädjen. Det är så skönt!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar