lördag 24 augusti 2013

En vacker sensommardag

Jag har börjat att betrakta detta husbygge som en hobby. En oerhört dyr men väldigt givande hobby. Därför var det med ett leende på läpparna som jag i morse gick ner till huset för att dreva köksfönster.
 
Den ursprungliga planen var att vi skulle börja med att lägga papp på taket redan igår. Det blev inte så. Istället målades det en hel del panel och pysslades med olika saker. Idag var det dags för att lägga papp på det sista taket. Hasse upptäcker då att takstolen inte är riktigt så rak som man kunde önska. Det hade blivit en schvung. Vi vill inte ha en schvung på taket.
 
Därför spikades det fast ett stöd.
 
Idag passade jag på och ta en före bild.
 
Här är efter bilden. Pojkarna har pappat och reglat. Jag har gipsat, satt dit musband, plockat fram reglar och skulle sätta dit dem. Då blev jag osams med Gun (spikpistolen) den gick inte igång. Jag bytte batteri, bytte spik och drog i rengöringsspaken. Det hjälpte föga. Pojkarna på taket ville jag inte störa.
Istället panelade jag. Senare visade det sig att det finns en spärr, eller avstängningsknapp på Gun. Nu har jag lärt mig det.
 
Ibland skriver vi meddelanden åt oss själva för att inte glömma vissa moment. Hörnen måste isoleras innan man sätter dit gipset. Denna gipsskiva skar jag till för länge sedan. För att inte glömma isoleringen när det var dags skrev jag på skivan.
 
Här har de precis börjat med pappläggningen. Noah gömmer sig bakom Hasse. Han ville inte visa sin vältränade nakna överkropp. Klok kille. Man vet aldrig vad som händer med bilder som läggs ut på nätet. De kan kapas och användas i helt fel syfte. Det har varit en helt fantastiskt vacker sensommardag. Hoppas att dotterns feber släpper så att hon hinner njuta lite av helgen.
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag kommer förbi sen och visar hur ni skall ventilera panelen på gavlarna. Fick ett tips av en snickare i Skåne före semestern om hur man kan läkta på ett visst sätt och ta ut luften genom den ventilerade nocken. Mycket finurligt men krävs att jag ritar lite för att man skall förstå.
    /Ellinor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellinor!

      Du är alltid välkommen!

      Vickan.

      Radera