tisdag 20 augusti 2013

Power nap

Noah satt uppflugen på taket och sågade för fullt när jag kom hem från jobbet idag. Det är bra att han håller sig nära takstolen. Hamnar man för långt ut då sviktar det rejält och finns säkert en risk för att råsponten brister. Tänk vad bra att han fortfarande har sommarlov och jobbar på så flitigt med huset.
 
Under dagen har pojkarna lagt takpapp på hela mittskeppet. Bra jobbat!
 
Här har de börjat lägga papp på nästa tak.
 
Ungefär halvvägs kom de.
 
Så här ska det inte se ut när färgen har torkat. Min väderapp bommade en rejäl regnskur som överraskade precis när dessa brädor hade målats. Tur att det finns mer färg.
 
Så här ska det se ut när färgen har torkat!
 
7:15 började jag jobba idag. Vid arbetsdagens slut hade jag inte haft en enda rast. Det har varit en helt fantastisk och underbar dag på jobbet men intensiv. På väg hem i bilen kände jag hur trött jag var i huvudet. Väl hemma dök jag ner i sängen och tog en power nap. Under tiden lagade dottern mat. Efter 20 minuters sömn åt jag, bytte om och började sätta panel. Det gick allt annat än bra. Musbandet trilskades så mycket att jag allvarligt övervägde att skaffa katt istället. Jag gjorde illa mig, mätte fel, sågade av fel ände av brädorna. Tur att jag tog min power nap efter jobbet annars hade jag nog tappat både humör och mod. Hela tiden hade jag en känsla av att någonting var fel. Plötsligt såg jag det. En spikregel saknades! Jag stack ner den mellan panelen och gipsskivan. Gun (spikpistolen) var på taket och jobbade för fullt. Efter lite letande hittade jag långa spikar och spikade fast regeln. Nertill gick det hur bra som helst. Upptill hamnade spiken inte där den skulle. Jag lyckades bända loss regeln, kilade in hammaren som syns på bilden och kunde sedan dra loss spiken och få den på rätt ställe. Den hade hamnat bredvid regeln på baksidan och gjorde ingen nytta.
 
Ett gäng panel kom på plats.
 
På baksidan av en panelbit satt denna spindel. Tänk om jag hade haft en riktig kamera då hade bilden blivit riktigt bra.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ni är så otroligt duktiga hela familjen! Jag är stolt över er! Jag har lärt mig en massa nya begrepp, som musband och takmöte, genom att följa ert arbete på distans. Kram till er allihop!

    SvaraRadera
  2. Tack Tilla!

    Dina ord värmer. Jag har noterat att det har funnits läsare i Kenya den sista tiden!

    Kram,

    Vickan.

    SvaraRadera