fredag 2 augusti 2013

Musband och surskrubb

I morse när jag var på väg till bygget möttes jag av två kaninungar som var på rymmen. De sprang kvickt iväg när jag närmade mig. Då släppte jag ut deras mamma Quena och rymlingarna kom genast till sin mamma och lät sig villigt fångas av mig. Här sitter hela familjen tryggt i korgen på väg till sin markbur där de tillbringar dagarna.
 

Igår lärde jag mig två nya ord. Musband samt surskrubb. Hur ett musband ser ut vet jag ännu inte men bilden föreställer en surskrubb. Den använder man för att putsa till kanterna på en gipsskiva när man har skurit och knäckt den. Tydligen skulle vi fått ett musband till vårt hus men det fick vi inte. Det skall monteras nertill för att förhindra mössens entré till hemmet. Nu ska jag tydligen regla en extra regel nertill mellan de stående reglarna. Äsch, ni får se en bild när jag kommit dit.
 

Här är Hasse i färd med att sätta dit dagens första råspontlucka.
 
 
 
 
Jag fick ett sms idag. Vår färg var färdig för avhämtning. Vi hade en del andra ärenden också till stan och det fick bli en paus från bygget på några timmar. Till Leika köpte vi ett gäng grisöron. Här ligger hon och mumsar i godan ro.
 
Hasse spikar råspont.
 
Undra vad han gör här?
 
Hasse spikar råspont.
 
Jag spikar råspont.
 
Dags för två till takstolar...
 
Var har vi lod till takstolen?
 
Här har vi lod till takstolen!
 
Efter en sen middag vandrar vi ner till bygget. Här ser man de två senaste takstolarna som sattes upp sist idag. Nu förstår även jag hur taken kommer att mötas. Då vänder jag blicken mot andra sidan av samma tak där mittskeppet skall möta det andra taket.
 
Det ser ut så här. Alltså får vi lov att såga av och bygga om de tre sista tripp-, trapp-, trulltakstolarna. Ibland verkar det som om takstolseländet aldrig tar slut.
 
 Jag vann över gavelöverdelen idag. Den blev klädd i gipsskivor precis som jag tänkt mig. Dessvärre glömde jag att fotografera underverket. Vad bra, då har jag någonting att roa mig med i morgon.
 
Egentligen kan man säga att vi bygger tre hus. Det är tre huskroppar som möts. Eftersom vi inte är så där otroligt hävliga på att bygga hus är det bra att det är tre hus. Det första vi gör tar hela tiden oerhört lång tid. Sedan förstår vi nästan hur vi skall göra till hus nummer två för att sedan fått upp farten ganska skapligt till hus nummer tre. Övning ger färdighet.
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar