måndag 5 augusti 2013

Man kan inte hålla på och mäta ihjäl sig

Här rullas den första takpappsvåden ut i ränndalen. Vi ägnade en hel del tid åt att hitta en rulle utan klister då det egentligen skall vara en sådan i ränndalen. Enligt specifikationslistan skulle en sådan rulle finnas. Vi började räkna rullarna och insåg att vi fått en rulle med klisterkant för mycket. Efter ett samtal med Fiskarhedenvillan beslöt vi oss för att använda den.
Här är vi på andra sidan. Hasse har en skön stil.
I början mättes varje bit ordentligt och skars sedan till. Plötsligt hör jag Hasse säga:" Äsch, man kan inte hålla på och mäta ihjäl sig." Jag stirrade häpet på honom och fick hålla mig hårt i taket för att inte ramla ner. Hasse är minutiöst noga när han gör någonting. Vid snickarjobb mäts det i det oändliga. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Visserligen blir resultatet fantastiskt bra men det tar tid. Därför blev jag ytterst överraskad när han övergav tumstocken och skar på fri hand.
Musbandet kom idag! Härligt. I morgon kommer jag troligtvis att försöka få det på plats. Tanken är att hålla gnagarna på avstånd och det är en god idé då de kan ställa till mycket oreda. Hasse fíck besök av en mus i sin bil i vintras. Han hade köpt en påse hasselnötter. Den stod öppnad och nästan full i en drickahållare. Nästa morgon var den tom. Han började leta runt i bilen och hittade alla nötter prydligt travade i handskfacket. En fälla inhandlades och problemet var ur världen.
Kinavippsuppstagning á la Hasse. Under kinavipparna finns inget stöd mot ytterväggen. Hasse tycker att det är bättre att förekomma än att förekommas. Därför uppfann han ett eget stöd så att vippen skall klara av snö och andra påfrestningar utan att börja flytta på sig. Det kanske är helt onödigt men nu finns stödet där och det känns bra tycker jag.
Här är ena sidan av taket klart.
Här är andra sidan av taket klart. Det ser inte mycket ut för världen men var en hel del jobb. Vi hjälptes åt då det stundtals blåste ganska kraftigt.
Kvällen avslutades med lasershow. Hasse fick äntligen använda lasern. Det är det röda strecket som syns på gipset. Tanken är att mäta ut lite hjälplinjer då jag ska panela. Kanske att jag hinner börja i morgon. Det är lite tveksamt. Jag måste rätta till ett misstag i morgon och sedan gipsa andra gaveln. Resten av läkten måste också upp innan jag kan börja panela. Dessutom har jag musbandet att roa mig med.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar