torsdag 22 augusti 2013

Tak

Igår när jag kom hem från jobbet satt det två mycket nöjda killar på taket. De hade lagt klart pappen och börjat på den sista delen av taket.
 
 
Jag åkte iväg och veckohandlade. När jag kom hem satt Hasse och beundrade sitt och Noahs dagsverke. Mitt dagsverke var långt ifrån klart jag hade en stor hög jobb med mig hem. När jag äntligen var klar och gick ut för att fotografera var det för mörkt. Både för att ta foton och för att jobba.
 
 
Idag när jag kom hem från jobbet såg det ut så här. Klart! Vilken glädje!
 
Framsidan av huset. Eller? Vilken sida räknas som framsida på ett hus? Är det den sidan där entrédörren sitter? Vi anser att detta är husets framsida. Entrédörren sitter inte här. Den sitter på andra sidan. Baksidan? Jag hävdar att den sidan borde få kallas entrésidan. I min värld är ett hus framsida den sidan där man går in genom entrédörren men detta stämmer inte in på vårt hus. Jag uppfattar också denna sida som framsida. Från början satt entrédörren på den här sidan innan vi började rodda runt och ändra efter våra behov och idéer.  Alltså har vårt hus en framsida, en entrésida och två sidor. Ingen baksida.
 
Det var en mäktig känsla att kliva in i huset nu när det finns tak överallt.
 
Här har vi takmötet som har ställt till så mycket besvär, kostat mycket tid och krävt en hel del tankemöda. Fortfarande är det många som inte riktigt förstår hur det kommer att se ut när det är klart. En sak är vi säkra på. När innertaket är klart kommer det att vara värt alla vedermödor!
 
Vid middagen undrade Hasse om vi verkligen skulle jobba ikväll eller om det var dags för en ledig kväll. Vi bestämde att jag skulle jobba men att han kunde vara ledig. Det hela resulterade i att han röjde lite och satte i dessa två köksfönster. Jag hade som mål att bara panela upp till dem och sedan ta en tidig kväll.
 
Överlag har virket varit av oerhörd god kvalité. Denna planka utgör undantaget som bekräftar regeln. Den var vriden likt en propeller. Jag bröt bort den och ersatte den med en rakare variant.
 
 
(Hmm, nu är inte tekniken med mig. Jag lyckas inte ta bort dubletten. Det skulle vara suveränt att gå en kurs så att jag får lära mig att blogga på riktigt.)
Efter att jag hade nått kvällens mål satte jag upp ett till. Jag bestämde mig för att panela upp till överkanten av entrédörren. Vi har väldigt svårt att gå ifrån bygget på kvällarna. Den här kvällen satt vi länge med varsin tekopp och tittade på huset. Till slut jagade kylan in oss.
 
Här ser man den delen av taket som täcktes klart av papp igår.
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar