torsdag 25 juli 2013

Skönaste duschen i mannaminne

I kväll har jag haft den skönaste duschen i mannaminne. Idag var det så varmt och kvavt att jag till slut inte fungerade längre. Leika har aldrig sagt nej till att komma ut men vid fyratiden när vi var inne och hämtade lite midda., då låg hon bara på sin bädd och blängde på oss när vi frågade om hon skulle med ut. Ibland är hon riktigt klok. Jag avnjöt min kvällsdusch under högljudda frustanden. Det var så underbart att känna hur livsandarna återvände till både kropp och själ. Till slut hördes en diskret knackning på badrumsdörren och dottern tittade in. Hon undrade förskräckt vad jag höll på med. 
Kvällen avslutades med att Hasse och jag satt i bygget som så många andra kvällar och njöt. Vad har då hänt idag?
Det sattes gips på nedre gaveln.
 
Det är lätt hänt att man snubblar på byggskräp som ligger framme. Vi håller hela tiden rent för att undvika skador. Än så länge har vi inte tagit oss tid att åka iväg till Fågelmyra med skräpet vilket flera gånger har visat sig vara bra. Här är ett exempel av många då skräp återanvänds. Vi behövde två kilar för att få några mm mellan grunden och gipset. Kilarna fanns i skräphögen.

En tur till bygghandeln blev det idag. Vi köpte ett gäng impregnerade plankor. Nej, det är inte altanbygge på gång. Istället har vi börjat tillverka fler luckor till byggnadsställningen. Den behöver kompletteras och bli större, annars får vi lägga ner mycket tid och kraft på att flytta den. Vi vill komma runt huskroppen och komma åt båda gavlarna samtidigt, därför behövs fler luckor. Ja, det tar tid att tillverka men i slutänden spar vi tid. Det är förövrigt Hasses pappa som en gång tillverkade hela byggnadsställningen.

Här är kvällsbilden på håll. Vi är nästan uppe i nock med råsponten och nedre delen av gaveln är täckt med gips. Råspontluckor spar massor av tid. Nu får vi på sex långa brädor i taget istället för att få på en och en. De längsta är 3,6 m och jag kan föreställa mig hur myrorna känner sig när de bär på barr till sina stackar. Huset upplevs inuti som högre i tak nu när taket sitter på och utanpå har det krympt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar