fredag 12 juli 2013

Tycho Brahe

En dag när ingenting fungerar som det ska brukar min mamma kalla för en  "TychoBrahedag". Idag har vi haft en sådan dag. Det började i morse med att en av kaninungarna hade dött. Sedan fortsatte eländet. För att spara tid skickade jag iväg sonen att handla med Ica-kortet. Då slutade det att fungera och jag fick ringa om ett nytt. Därpå förstod vi inte ritningen över bärande innervägg. Vi tog bilen, åkte in till stan. Besökte Fiskarhedenvillan och fick klarhet angående väggen. Väl hemma satte vi igång och snickrade innerväggen. Det gick väldigt snabbt och enkelt. Vi reste den och upptäckte att den var högre än ytterväggen. Nu blev det en hel del grubblerier. Till slut kom vi fram till att grunden har en bula som gör att väggen i sin tur blir för hög. Vi tog ner väggen, tog bort syllisoleringen, lade upp den undre delen på ett par bockar, tog fram en hyvel och började hyvla. Sedan lyftes väggen ner från bockarna och lades på golvet för att resas upp. Därpå vältes väggen igen och lyftes upp på bockarna för mer hyvling. Efter att vi hade gjort detta fem gånger tappade jag räkningen... Till slut blev det godkänt och då var det hög tid att skilja av för dagen.
Här hyvlas väggen för att passa in över knölen i grunden.
 
Ett snöre spändes upp för att ha en rak linje.
 
Den här ytterväggen reste vi utan större problem innan den knöliga innerväggen byggdes.
Leika gjorde det enda rätta idag. Hon uppsökte skugga och sov. Smart hund.
 
Hela dagen var det varmt och soligt. Jag är en person som inte uppskattar stark sol och värme. En sådan här dag vistas jag helst i skuggan men just nu finns inga val. Det är bara att ställa sig i den gassande solen och jobba. I mina tankar fanns hela tiden en dröm om ett glas iskall coca-cola med is och en liten bit citron. På kvällen hällde jag äntligen upp mitt efterlängtade glas, ställde det på matbordet och ställde mig själv vid grillen. Efter ett tag dök Sambon upp och meddelade att han hade försett sig med en grogg. Jag kommenterade att det lät gott och fortsatte med mitt grillande. Äntligen var det då dags för mitt glas med cola. Det smakade inte alls som jag hade föreställt mig. Sambon hade hällt i rom då han uppfattade min kommentar som om att även jag ville ha en grogg. Suck! I morgon blir det en mycket bättre dag.
 
 


2 kommentarer:

  1. Hellre sol och värme än spöregn!

    SvaraRadera
  2. Det är ett känt faktum att du går på solenergi kära syster!

    SvaraRadera