onsdag 31 juli 2013

En lycklig man

 
Högst upp på väggen syns vinkeljärnen. Det är så det skall se ut innan man lyfter på takstolarna. Tänk vilken tur att vi inte kunde lyfta på alla takstolarna förra gången. Då fick vi chans att förbereda huset på rätt sätt och göra som man ska den här gången. Man lär så länge man lever.
 


Ett stort stycke uttråkad bygghund.
 
Här kommer dagens första takstol på plats. Det blåste ganska friskt idag. Tack vare ett gott samarbete kom alla sex takstolar på säkert utan incidenter.

Med hjälp av Hasses starka och trygga händer kommer nästa takstol på plats. Hmm, magen har krympt betydligt...
 

Byggsmurfarna använde en pall som gungbräda när alla takstolarna kommit på plats. Hur är det man säger? Små barn roar sig lätt...?
 
Utan att tveka balanserade Bygg-Smurfan högt bland takstolarna och vägde in dem i lod med hjälp av vattenpasset. Duktig tjej!
 
Hasse styr en takstol så att den kommer i lod. Allt enligt Bygg-Smurfans anvisningar.
Här syns Bygg-Smurfen i bakgrunden då han övervakar arbetet. Beredd att rycka in om det behövs.
 
 
Här syns de tre ombyggda takstolarna som möter bastardtakstolen.
 
 
 

 
 
Idag kom då äntligen de sista sex takstolarna på plats. Hasse blev en mycket lycklig man och har skinit i kapp  med solen hela dagen. Jag har prutat på färg och fått till en bra affär, tror jag. På fredag får vi hämta färgen. Dottern och jag åkte in till stan och handlade mat. Vi fick order om att även inhandla 500 st ankarskruv. Väl hemma frågade jag lite försynt var dessa skruvar skall sitta. Lite generad berättade Hasse att de skall ersätta de befintliga skruvar som nu sitter i takstolarnas vinkeljärn. Han hade köpt fel sort. Suck. Jag och My får avbryta vårt arbete med gipsskivor och byta skruvar istället... Takstolarna har sjunkit till samma nivå som byggnadsnämnden i min värld. Det tar bara tid och är en massa krångel.
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar